måndag 28 mars 2011

Är våren här nu?

Tro det eller ej, men den här veckan blev det faktiskt helt snöfria bilder! Wiii!!

Det började snöa igår kväll så jag trodde att jag återigen skulle behöva lägga upp bilder på snö, men till min stora förtjusning så va det ingen snö kvar när jag vaknade idag! Fint det!

Så här är veckans bilder.

110328(2)
28/3 –2011

110328
28/3 –2011

Tråkig som jag är så har jag inte så mycket att skriva mer. Det händer liksom inte sådär jättemycket.

Får se om jag hittar på något mer under veckan, annars kommer nästa inlägg nästa måndag!

Tjipp!

fredag 25 mars 2011

Ibland händer det…

Nångång ibland, typ vart tredje år, eller så, så får man för sig att man ska omplantera lite blommor. Tänk vilken sensation för en människa som jag! Förr, för typ 12-13 år sedan så hade jag blommor som ett jättestort intresse, jag va helt inne på att jag skulle bli florist. Men precis som så många andra idéer jag har haft så blev det ju inget av det heller. Istället tappade jag intresset för blommor och alla mina blommor dog en efter en. Det gick t.o.m så långt att jag skaffade plastblommor. Fast snarare va det så att jag ärvde dom av min mormor, dels så gav hon mig några medans hon fortfarande va i livet, och dels så tog jag några efter att hon hade dött.
Men sen hände det! Johan flyttade in och tro det eller ej, kille och allt som han är, så hade han några gröna växter som han tog  med sig. Jag insåg ju genast vilken miss jag hade gjort med mina plastblommor och började sköta om hans blommor.

Hursomhelst, igår planterade jag om några. Tänkte visa några före- och efterbilder.

SAM_1605
Såhär såg den stackaren ut innan, sne och otacksam.

SAM_1608
Den blev något rakare efteråt och jag tror den kommer ta sig rätt bra om ett tag.

Dessutom fick alla blommor en dusch, det va ju inte igår! De stackarna va jättedammiga ju.

SAM_1611
Dom fick stå och torka till sig lite i solen på balkongen =) Ser nästan ut som det skulle vara sommar ju!

Om det inte va nog med detta så fick jag Johan till att tvätta lite fönster oxå!!

SAM_1610
Och det behövdes kan jag lova! =)

Jaja, det va väl det jag hade att säga för den här gången.
Snart är sommaren här!! Bara 3 månader kvar =)

Trevlig helg!

onsdag 23 mars 2011

It´s time…

 

Ja, vad ska man säga? Jag vet, jag vet, jag vet… Jag är dålig! Fy skäms på mig!

Igår fick jag dock upp ögonen igen för min blogg. Jag har inte ens tittat på den på flera månader, men så igår slog det mig. Jag tyckte ju faktiskt om att uppdatera min blogg lite då och då med lite bilder från saker i min omgivning. Dela med sig liksom. Och det är väl inget fel med det?

Nu råkar jag ju ha några bilder som jag gärna vill dela med mig av. Jag gör det visserligen redan på facebook men det kan ju vara kul att göra det här oxå.

Jag påbörjade ju förra året det där med att följa vårens utveckling genom att ta bilder på samma objekt för att dels se hur fort snön försvann och dels för att se hur fort det sedan blir grönt. Det är ett litet roligt minne man kan ha ifall man någon gång framöver i sitt liv tycker att våren tar sån tid på sig. För är det något jag har kommit fram till när jag har tagit dessa bilder så är det att vad man än tror, så går det faktiskt ganska fort för våren att anlända.

Bilderna tas med 1 veckas mellanrum.

110214(2)
Den här bilden är den första jag tog när jag började med detta annorlunda experiment. Den togs den 14 feb 2011.

110221(2)
En vecka senare: 21 feb 2011.

110228(2)
28 feb 2011

110307
7 mars 2011

110314
14 mars 2011 – nu trodde man att våren verkligen var på G. Men ack vad man bedrog sig…

110318
Ett litet mellankort bara. 18 mars 2011 såg det ut såhär. Det sades att det kom runt 2 dm under en natt. Man fick en smärre chock när man vaknade…

110321
Fortfarande den 21 mars 2011 kl 10.30 var det mycket snö. Men som tur var så kom solen fram den här dagen och mycket hände… Vilket resulterade i att jag var tvungen att ta ett till kort den här dagen…

110321(3)
Såhär såg det ut runt 18-tiden samma dag, 21 mars 2011.

Nu har det gått ytterligare två dagar sedan det sista kortet togs och jag kan väl säga som så att något vitt syns knappt till..
Men det är ju sagt att korten ska tas med 1 veckas mellanrum (förutom det extra kortet jag tog då), så nästa kort kommer på måndag, den 28:e.

Hejdå för den här gången!

måndag 28 juni 2010

Midsommar

Det är ju fruktansvärt va dålig jag är på detta med att blogga. Ändå tycker jag ju faktiskt att det är lite kul, men vad är det som gör att det är så långt mellan gångerna då? Jag vet ärligt talat inte. Men nu har jag iallafall några bilder att lägga upp från vår fina midsommar. Jag står fast vid detta att midsommaren 2010 får man ALDRIG glömma, för det va den midsommaren som det INTE regnade! =)

Jag och Johan har spenderat hela helgen med att grilla (iallafall känns det så)- Vi grillade både fredag, lördag och söndag. Annars har vi inte gjort sådär överdrivet mycket. Eller jo, på midsommarafton var vi ute i skogen hos Johans pappa och åkte lite båt. Det va mysigt! Igår, söndag, var vi ute hos mamma och Johan badade, vi åkte även lite båt där oxå, och så grillade vi såklart.

Jag har fått gå hela midsommaren med ryggvärk. Ischias. Var till vårdcentralen idag och fick domen att det förmodligen är muskler som är inflammerade, så jag fick ett antal tabletter utskrivna så får vi se om det hjälper.

Här kommer lite bilder ändå för den som är intresserad.

SAM_0535
På midsommaraftonens morgon var vi och tittade på soluppgången. Det va en rätt häftig syn faktiskt.

SAM_0559 
Coolingen ror! =)

SAM_0560
Midsommaraftonens grillning. Man får ju göra så gott det går när man bor i lägenhet, alltså grilla på gräsmattan nedanför!

SAM_0570 SAM_0573
Helgen avslutades med grillning ute hos mamma. Fläskfilé va det då minsann! Gott!

Ja, det va väl midsommarhelgen i stora drag. Nu får man istället koncentrera sig på att bli bra i ryggen. När den är bra blir det till att börja jobba lite igen, sen är det semester som hägrar! *längtar*

Njut av det vackra vädret och den fina sommaren i Sverige.

På återseende!

måndag 7 juni 2010

…sommartider, hejdå!

Närå, ska väl inte vara så drastisk kanske men det känns ungefär så. Det är riktiga kontraster i vädret. Från att ha varit 20-25 grader och strålande solsken i några dagar så regnar det för fullt idag. Aldrig får man vara nöjd =) Men jag tog en tjuvtitt på vädret innan och det sägs att det ska komma tillbaka i slutet av veckan igen så vi får hoppas på det bästa.

Jag tänkte iallafall dela med mig av lite bilder som jag har tagit förra veckan på en strålande sol.

Sandbankarna i Jönköping. Magnifik utsikt över vår fina sjö Vättern.
SAM_0331

SAM_0339

SAM_0342 
Johan tog och kände på vattnet, men det va ingen större höjdare, trots det så va det faktiskt folk som badade i Vättern bara några meter ifrån där vi befann oss när detta kortet togs.

SAM_0345
Måste ju bevisa att syrénen nu blommar. Så fint!

SAM_0349
Syns kanske lite dåligt men det ska föreställa årets andungar som nu har kommit ut i dammen här nedanför oss. Så söta så!
(OBS! man kan ju klicka på bilden för att se den i större format om man vill det).

Det får vara bra för den här gången. Nu får vi bara hoppas på att sommaren 2010 kommer gå till historien som en av de varmaste på länge, såsom vi vet att vintern gick till historien på sitt sätt.

På återseende!

onsdag 2 juni 2010

Sommartider, hej, hej ! ! !

Nu är det SOMMAR! Iallafall säger dom så, dom som vet, dom där lärda ni vet… Jag tror dom kallar sig för metrologer eller nåt sånt. Fast jag tror jag är beredd att hålla med dom för en gångs skull. För idag har det verkligen känts som sommar, och det bästa av allt: det verkar ska hålla i sig veckan ut!

I måndags så var jag och Johan och köpte lite blommor och grejer för att göra det somrigt på balkongen. Det är som en oas där ute nu och jättefint! Man vill mest sitta där hela tiden känns det som. Synd bara att den är så liten men det känns nästan som att man kan stå ut med det nu när den är så mysig =) Så jag tänkte dela med mig lite av mysigheten här:

SAM_0327 SAM_0328
SAM_0329
SAM_0330

Visst blev det fiiiint???!!! =)

För övrigt har jag att berätta att vi var uppe i Dalarna i helgen som var. Hälsade på pappa och Barbro och storebror. Bilder från det finns att skåda på min facebook så jag lägger inte ut dom här oxå. Det var mycket mysigt och trevligt. Roligt att uppleva gamla minnen igen eftersom vi även gjorde ett besök till Mora, min gamla hemstad där jag gick hela min grundskole-tid.
Tack pappa för en trevlig helg! Vi kommer gärna åter!

För övrigt försöker jag njuta av det fina vädret så mycket som möjligt och däremellan får man väl typ… pussas med sin älskade =)

På återseende gott folk!

fredag 21 maj 2010

En månad senare…

 

Har visst råkat bli en sån där “periodare”. Jag skyller inte på något, det bara är så.
Men nu finns det iallafall en bild på hur våren utvecklar sig utanför vårat fönster. Tyvärr finns ju fortfarande de där otroligt fula byggarbetet kvar, vi tror att det är kyrkan som är ute efter att få fjärrvärme. Måste dom verkligen förstöra vår utsikt?

Anyway, såhär ser det ut den 21 maj:
DSC01601

Om ni jämför med bilden som jag la upp för ca en månad sedan så hoppas jag att ni ser en radikal skillnad. Om inte – kolla er syn !!!

Jag återkommer med fler inlägg… ha tålamod!

Ciao!